Laugh out loud

Welcome to this page

Everything start with a dream. Feel Lucky to read all the entries here..

StopGlobalWarming.org

05 March 2008

Penanaman Fertigasi???

Fertigasi berasal dari dua perkataan Inggeris iaitu fertilization dan irrigation . Sistem Fertigasi adalah salah satu daripada cabang hidroponik yang antara lainnya ialah seperti Sistem Titis Mikro , Hidroponik Aliran Dalam , Hidroponik Aliran Cetek , Hidroponik statik , Aeroponik dan Pemercik Mikro .

Sistem Fertigasi sangat sesuai bagi tanaman sayur berbuah dan berdaun seperti tomato , timun jepun , cili merah , terung , melon, cili sayur , strawberi dan juga pokok hiasan . Ringkasnya , sistem tanaman ini adalah sangat sesuai untuk tanaman yang bernilai tinggi di pasaran .

Tanaman Sistem Fertigasi bertujuan untuk mengelakkan serangan penyakit akar yang disebabkan oleh serangga kulat seperti pythium ,fusarium,rhizoton dan juga penyakit layu bacteria yang berpunca daripada tanah .

Kelebihan Sistem Fertigasi antara lain ialah pokok diberi baja dengan sukatan dan masa yang ditetapkan tanpa pembaziran . Baja terus diberi kepada zon akar supaya mudah diserap oleh pokok .

Dalam Sistem Fertigasi beberapa peralatan digunakan bagi tujuan mengawal serangga perosak dan merumput dengan membuat Rumah Lindungan Hujan dan juga jaring kalis serangga . Kaedah ini menyebabkan tenaga buruh dapat dijimatkan . Sistem ini juga tidak menggunakan tanah dan tidak memerlukan penggunaan tanah yang luas .

Beberapa media digunakan bagi tujuan menggantikan fungsi tanah seperti cocopeat ,sekam padi , rootwool , perlite , zeolite dan juga vermiculate dalam kaedah tanaman fertigasi . Cocopeat dan sekam padi digunakan secara meluas kerana harganya murah , ringan, berkualiti dan mudah digunakan .

Peralatan atau kompenen yang diperlukan dalam sistem fertigasi adalah seperti tangki , tong stok nutrient , pam , paip poly atau pvc . Dripper , mini tubing , tubing , timer dan peralatan kawalan air dan baja . Dalam sistem fertigasi , air baja diberi mengikut masa iaitu antara 3 - 6 kali sehari selama 5 - 10 minit . Ini bergantung kepada cuaca dan juga kawasan tanaman .

Pembinaan sistem fertigasi mengikut pakej pasang siap GM PELADANG ialah berjumlah RM30 ,000 untuk keluasan 600 kaki persegi . Hasil pengeluarannya boleh mencapai empat hingga enam kali ganda dari tanaman di atas kawasan terbuka . Pulangan modal dalam sistem tanaman ini mengambil masa 3 - 4 tahun .

Kelebihan Fertigasi berbanding dengan tanaman cara konvensional ialah hasil pengeluaran lebih berganda pada mutu yang berkualiti dan bersih

No comments: